Serwis informacyjny

Ukraina: pociąg testowy przejechał nową linią do Centralnego Magazynu Wypalonego Paiwa

Data dodania: piątek, 30 lipca 2021, autor: nuclear.pl

Jak podało ministerstwo energetyki Ukrainy wczoraj na terenie Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia uroczyście oddano do eksploatacji wyremontowaną linie kolejową z Janowa do miejscowości Wilcza. Licząca 43 kilometry linia połączy budowany w strefie Centralny Magazyn Wypalonego Paliwa z ukraińską siecią kolejową.

Podczas uroczystości linią przejechał po raz pierwszy testowy pociąg z atrapą pojemnika do transportu wypalonego paliwa. Ponieważ wypalone paliwo jądrowe może być transportowane wyłącznie drogą kolejową, to właśnie konieczność przebudowy tej linii pozostawała jedyną przeszkodą w pełnym uruchomieniu Magazynu Wypalonego Paliwa.

Dlatego też dekretem z lutego br. Odpowiedzialność za modernizację linii została przekazana właśnie do Energoatomu. Firma sfinansowała modernizację i podpisała odpowiednią umowę z firmą realizującą prace związane z układaniem torów kolejowych. Linia została odbudowana w rekordowym czasie, układanie torów zostało przeprowadzone przez dwie brygady pracowników, jedna od stacji Wilcza a druga od stacji Janów.

Centralny Magazyn Wypalonego Paliwa będzie suchym przechowalnikiem, w którym zużyte paliwo będzie składowane w specjalnych pojemnikach ze stali nierdzewnej o podwójnych ściankach. Dzięki temu obiektowi Ukraina nie będzie musiała wydawać co roku 200 milionów USD na porozumienie z Rosją w sprawie transportu i przetwarzania wypalonego paliwa jądrowego.

Energoatom i Holtec podpisały umowę na budowę Centralnego Magazynu Wypalonego Paliwa w 2004 roku, projekt był wielokrotnie wstrzymywany ze względu na zmiany sytuacji politycznej na Ukrainie. Prace nad projektem wznowiono w 2014 roku. W styczniu 2016 roku podpisano aneks do umowy na budowę instalacji w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej i dostawę systemów przechowywania suchych pojemników z paliwem jądrowym.

W sierpniu 2019 roku na terenie Rówieńskiej Elektrowni Jądrowej przeprowadzono testy funkcjonalne pojemników transportowych HI-TRAC oraz transportowo-przechowawczych HI-STAR 190.


Podziel się z innymi


Komentarze