Serwis informacyjny

PKP PLK: Na linii kolejowej do elektrowni jądrowej zyskają mieszkańcy i gospodarka Pomorza

Data dodania: środa, 20 listopada 2024, autor: nuclear.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedstawiła aktualny stan przygotowań do budowy linii kolejowej do Elektrowni Jądrowej Lubiatowo-Kopalino a także wizualizację nowych stacji kolejowych, które na niej powstaną. Budowa nowej i modernizacja istniejącej linii kolejowej nie tylko zapewni sprawny przewóz towarów podczas budowy i eksploatacji elektrowni, ale stworzy także nowe możliwości podróżowania koleją przez mieszkańców północnej części woj. pomorskiego. W 2025 roku PKP PLK planują ogłosić pierwsze przetargi na realizację prac budowlanych.

Zaplanowana na terenie gminy Choczewo elektrownia jądrowa ma istotne znaczenie nie tylko dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza, ale całego kraju. Na realizacji inwestycji towarzyszących, w tym zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni, zyskają mieszkańcy regionu, a zwłaszcza powiatów wejherowskiego i lęborskiego.

Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

Wizualizacja przystanku Góra na linii kolejowej nr 230, fot. PLKWizualizacja przystanku Góra na linii kolejowej nr 230, fot. PLK

Aktualnie PKP PLK przygotowuje dokumentację projektową dla zadania. We wrześniu 2023 roku odebrano Koncepcję Programowo – Przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji. Obecnie opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę. W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę).

Wizualizacja przystanku Gniewino na linii kolejowej nr 230, fot. PLKWizualizacja przystanku Gniewino na linii kolejowej nr 230, fot. PLK

Pierwsze przetargi na prace budowlane zostaną ogłoszone w 2025 rok., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 roku, a zakończenie prac budowlanych w 2029 roku.

Wizualizacja przystanku Garczegorze oraz wiaduktu nad linią kolejową nr 229, fot. PLKWizualizacja przystanku Garczegorze oraz wiaduktu nad linią kolejową nr 229, fot. PLK

Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Wizualizacja stacji Elektrownia na linii kolejowej nr 230, fot. PLKWizualizacja stacji Elektrownia na linii kolejowej nr 230, fot. PLK

Dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. za kwotę 52,19 mln zł netto.

Wizualizacja stacji Choczewo na linii kolejowej nr 230, fot. PLKWizualizacja stacji Choczewo na linii kolejowej nr 230, fot. PLK

Dodajmy, że w ramach podpisanego w październiku br. „Paktu kolejowego dla Pomorza”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadeklarowały m.in. gotowość do realizacji prac budowlanych, mających na celu usprawnienie dostępu do placu budowy elektrowni jądrowej:

  • na nowej linii kolejowej z Choczewa do Łeby;
  • na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice - Lębork, w przypadku jej identyfikacji jako inwestycji towarzyszącej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
Harmonogram inwestycji:
I kw. 2023 - II kw. 2026 – przygotowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych (II 2026 – uzyskanie ostatniego pozwolenia na budowę);
II kw. 2025 r. – ogłoszenie pierwszego przetargu na prace budowlane;
I kw. 2029 r. – zakończenie prac budowlanych.

Wizualizacja stacji Łeba na linii kolejowej nr 229, fot. PLKWizualizacja stacji Łeba na linii kolejowej nr 229, fot. PLK


Podziel się z innymi


Komentarze