Serwis informacyjny
Elektrownia jądrowa Rooppur w Bangladeszu z portem rzecznym na Padmie
Data dodania: piątek, 4 września 2020, autor: nuclear.pl
Na terenie budowy elektrowni jądrowej Rooppur w Bangladeszu, której generalnym wykonawcą jest Atomstroyexport, oddano rzeczny terminal towarowy na rzece Padma. Port jest przystosowany do przyjmowania różnego rodzaju urządzeń technologicznych do budowy i dalszej eksploatacji elektrowni jądrowej, w tym do dostarczania nowego i usuwania wypalonego paliwa.
- Port na rzece Padma już działa normalnie, przyjmując zarówno materiały budowlane, jak i wyposażenie technologiczne. To właśnie przez ten terminal przeładunkowy dotrą na plac budowy w tym roku kluczowe elementy wyspy jądrowej pierwszego bloku elektrowni jądrowej – zbiornik reaktora WWER 1200, 4 wytwornice pary i dźwig polarny - zaznaczył Siergiej Lastochkin, wiceprezes, dyrektor projektu budowy elektrowni jądrowej Rooppur.
Transport dużych ładunków ponadgabarytowych dla budowanej elektrowni jądrowej w Bangladeszu będzie realizowany drogą morską z Sankt Petersburga i Noworosyjska do bangladeskiego portu Mongla. Stamtąd materiały i sprzęt budowlany będą ładowane na statki rzeczne i dostarczane rzekę Padma do terminalu rzecznego znajdującego się na placu budowy elektrowni.
Budowa terminalu cargo trwała 1,5 roku a jego wymiary to 150 na 350 metrów. Został budowany z uwzględnieniem wahań poziomu wody w rzece w różnych porach roku w zakresie 10 metrów. Nawet w okresie maksymalnego spadku wody w Padme głębokość wody przy ścianie nabrzeża wyniesie co najmniej 3,5 metra, co pozwala na przyjmowanie ładunku przez cały rok. A w okresie „wysokiego stanu wody” terminal cargo będzie mógł przyjąć statki nawet o dużej pojemności.
Obecnie port posiada dwie suwnice o udźwigu 63 ton. Planowane jest zainstalowanie dwóch mocniejszych żurawi Liebherr o udźwigu 308 ton.
W ramach zakrojonych na szeroką skalę prac hydrotechnicznych w EJ Rooppur wykonano unikatowe prace polegające na umocnieniu brzegu, umocnieniu dna koryta, zasypaniu odnogi rzeki o długości ponad kilometra oraz zorganizowaniu nowego koryta o długości 1,4 km, szerokości 176 metrów i głębokości 5 metrów. Objętość przemieszczonej gleby wynosiła około 1,4 miliona metrów sześciennych. Wzniesiono 8-metrową zaporę ochronną o długości 3,5 km i zorganizowano automatyczny system monitorowania jej stanu.
Prace hydrologiczne utrudniały warunki naturalne, w tym sezonowe zmiany szerokości koryta rzeki o 80 - 120 metrów, podniesienie się poziomu wody w rzece Padma podczas opadów monsunowych o 10 metrów oraz wysokie natężenie przepływu wody w rzece sięgające 6-7 metrów na sekundę.