Serwis informacyjny

Podpisano umowę na budowę lodołamacza o napędzie jądrowym Lider

Data dodania: piątek, 24 kwietnia 2020, autor: nuclear.pl

W dniu 23 kwietnia w Murmańsku i Władywostoku pomiędzy Atomflot a stocznią Gwiazda (ros. Звезда), zdalnie podpisano umowę na budowę lodołamacza o napędzie jądrowym „Lider” projektu 10510.

Lodołamacz o napędzie jądrowym Lider, fot. Страна Росатом
Lodołamacz o napędzie jądrowym Lider, fot. Страна Росатом

Budowa lodołamacza o napędzie jądrowym projektu 10510 będzie realizowana przez dalekowschodni kompleks stoczniowy Gwiazda na podstawie zarządzenia rządu Federacji Rosyjskiej z dnia 27 marca 2019 roku nr 538-r „W sprawie ustalenia Kompleksu Stoczniowego Gwiazda jako jedynego wykonawcy budowy lodołamacza o napędzie jądrowym Lider”. Zgodnie z warunkami umowy uruchomienie statku planowane jest na 2027 rok.

- Dzisiaj dokonano ważnego kroku w historii floty lodołamaczy o napędzie jądrowym - powiedział Mustafa Kaszka, dyrektor generalny Atomflot. - Lider zostanie wyposażony w dwa reaktory jądrowe typu RITM-400 opracowane przez specjalistów Rosatom. Całkowita moc lodołamacza wyniesie 120 MW, co pozwoli jednostce pokonać lód o grubości większej niż 4 metry. Uruchomienie tego lodołamacza o napędzie jądrowym pozwoli Rosatomflotowi zagwarantować bezpieczne i regularne operacje we wschodnim regionie Arktyki, zapewniając całoroczną nawigację na wodach szlaku Morza Północnego i tworząc nowe możliwości dla komercyjnych tras na dużych szerokościach geograficznych - dodał.

Lodołamacz o napędzie jądrowym Lider
fot. Страна Росатом

Lodołamacz jądrowy „Lider” zostanie zbudowany zgodnie z projektem technicznym Centralnego Biura Projektowego Iceberg (ros. Айсберг). Na statku zostanie zainstalowana elektrownia jądrowa RITM-400, zaprojektowana przez OKBM Afrikantov, część rosyjskiej państwowej korporacji jądrowej Rosatom.
W skład głównego wyposażenia napędowego lodołamacza wchodzi elektrownia jądrowa z dwoma reaktorami RITM-400, turbina parowa z czterema turbogeneratorami o mocy 37 MW każdy oraz elektryczny układ napędowy z czterema silnikami śrubowymi o mocy 30 MW każdy.

Główne cechy lodołamacza projektu 10510:

  • moc na wałach - 120 MW;
  • prędkość - 22 węzłów;
  • długość - 209 metrów;
  • szerokość - 47,7 metra;
  • penetracja lodu (maksymalna) - 4 metry;
  • wyporność - około 69 700 ton.


Podziel się z innymi


Komentarze