Serwis informacyjny
W Petersburgu zwodowano lodołamacz z napędem jądrowym URAL
Data dodania: wtorek, 28 maja 2019, autor: nuclear.pl
W sobotę, 25 maja 2019 roku w Stoczni Bałtyckiej w Sankt Petersburgu odbyła się uroczysta ceremonia zwodowania kolejnego lodołamacza o napędzie jądrowym budowanego według projektu 22220.
W uroczystej ceremonii uczestniczył wicepremier Federacji Rosyjskiej Y.I. Borysow, Pełnomocny Przedstawiciel Prezydenta Federacji Rosyjskiej w Północno-Zachodnim Okręgu Federalnym A.V. Gutsan, pełniący obowiązki gubernatora Petersburga A.D. Beglov, dyrektor generalny Rosatom, A.E. Likhachev, prezes Zjednoczonego Przemysłu Stoczniowego A.L. Rachmanow, kierownictwo Stoczni Bałtyckiej, FSUE Atomflot, przedstawiciele Kolegium Wojskowego Zespołu Przemysłowego, Rosyjskiej Marynarki Wojennej i innych.
Lodołamacz został zwodowany z już zainstalowanymi na pokładzie reaktorami RITM-200 i prawie w pełni wyposażonym elektrycznym układem napędowym.
Zgodnie z tradycją wodowania statków „matką chrzestną” lodołamacza URAL została przewodnicząca Banku Centralnego Federacji Rosyjskiej E.S. Nabiullina. Przewodniczący Rady Federacji Zgromadzenia Federalnego Federacji Rosyjskiej V.I. Matvienko i przewodniczący Izby Obrachunkowej Federacji Rosyjskiej, T.A. Golikov.
- URAL jest trzecim lodołamaczem serii 22220. Dzisiaj chciałbym poinformować, że umowa na budowę dwóch kolejnych lodołamaczy projektu 22220 zostanie zawarta przed końcem sierpnia tego roku. Teraz rozpoczęto przygotowania do otwartego konkursu na budowę nowych lodołamaczy. Po raz pierwszy porozumienie w sprawie budowy lodołamaczy z napędem jądrowym zostanie zawarte w ramach mieszanego systemu finansowania – zapowiedział pod koniec ceremonii A.E. Likhaczow, Dyrektor Generalny Rosatom.
Budowa lodołamacza URAL została rozpoczęta w Stoczni Bałtyckiej 25 lipca 2016 roku i jest on trzecim, po Arktycie i Sybirze, statkiem Projektu 22220 – lodołamaczy wyposażonych w reaktory RITM-200 - które będą w stanie przebić się przez pokrywę lodową o grubości 3 metrów, eskortując statki przez Ocean Arktyczny.
Arktika, Sibir i Ural to uniwersalne lodołamacze LK-60 trzeciej generacji, które budowane są jako statki o długości 173 m, o zmiennym zanurzeniu (8,55 lub 10,5 m) i zwiększonej szerokości kadłuba do 34 m. Przy wyporności 25.400 DWT lub 33540 DWT, zdolne są do kruszenia lodu do 3 metrów grubości zarówno na oceanie jak i w płytkich ujściach rzek syberyjskich. Każdy ze statków wyposażony jest w dwa reaktory RITM-200 o mocy 175 MWt każdy, dostarczające 60 MW na śruby okrętowe za pomocą dwóch turbinowych generatorów i trzech silników.
W dalszej perspektywie Rosja przewiduje budowę superlodołamacza LC-110 o wyporności 55,6 tys. DWT, wyposażonego w reaktory RITM-400 i mocy 110 MW, który będzie w stanie przebić się przez pokrywę lodową o grubości do 4,5 m. Pierwszym z tego projektu statku będzie Lider.