Serwis informacyjny

Władimir Putin podpisał dekret o budowie trzech lodołamaczy serii „Lider”

Data dodania: wtorek, 27 października 2020, autor: nuclear.pl

W celu podboju Arktyki oraz całorocznego funkcjonowania Północnej Drogi Morskiej, stanowiącej fragment Przejścia Północno-Wschodniego, Rosja poza prowadzoną już budową pięciu lodołamaczy o napędzie jądrowym projektu 22220 "Arktika" zbuduje kolejne trzy w ramach projektu 10510 "Lider".

Lodołamacz o napędzie jądrowym Lider, fot. Страна Росатом
Lodołamacz o napędzie jądrowym Lider, fot. Страна Росатом

Powstanie też 16 innych jednostek ratowniczo-holowniczych, trzy statki hydrograficzne i dwa pilotowe. Działania te zostały ogłoszone w podpisanym przez Władimira Putina dekrecie „w sprawie strategii rozwoju strefy arktycznej Federacji Rosyjskiej i zapewnienia bezpieczeństwa narodowego do 2035 roku”.

Budowa lodołamacza o napędzie jądrowym projektu 10510 "Lider" będzie realizowana przez dalekowschodni kompleks stoczniowy Gwiazda (ros. Звезда). Lider zostanie wyposażony w dwa reaktory jądrowe typu RITM-400 o mocy 110 MW, turbinę parową z czterema turbogeneratorami o mocy 37 MW każdy oraz elektryczny układ napędowy z czterema silnikami śrubowymi o mocy 30 MW każdy.

Statek o długość 209 metrów i szerokości 47,7 metra oraz wyporności około 69 700 ton będzie mógł pokonać lód o grubości większej niż 4 metry. Projekt techniczny lodołamacza został opracowany przez Centralne Biuro Projektowe Iceberg (ros. Айсберг).

W Rosji prowadzona jest również budowa lodołamaczy o napędzie jądrowym serii "Arktika". Pierwszy z nich "Arktika" został w zeszłym tygodniu w Murmańsku przekazany do użytkowania Atomflotu. Kolejne trzy "Syberia", "Ural" i "Jakucja" są budowane w Stoczni Bałtyckiej w Sankt Petersburgu. Zapowiedziano też już rozpoczęcie budowy kolejnej jednostki "Czukotka".

Statki tej serii są budowane zgodnie z projektem technicznym uniwersalnego lodołamacza o napędzie jądrowym 22220 opracowanym przez Centrum Projektowe Iceberg (ros. Айсберг) i ich wyposażenie stanowią dwa reaktory RITM-200 o mocy 175 MWt każdy, dostarczające 60 MW na śruby okrętowe za pomocą dwóch turbinowych generatorów i trzech silników.

Statki o długości 173 m i szerokości kadłuba 34 m zdolne są do kruszenia lodu do 3 metrów grubości zarówno na oceanie jak i w płytkich ujściach rzek syberyjskich. Posiadają możliwość zmiennego zanurzeniu (8,55 lub 10,5 m) przy wyporności odpowiednio 25 400 DWT lub 33 540 DWT.

Uruchomienie nowych lodołamczy o napędzie jądrowym pozwoli Rosatomflotowi zagwarantować bezpieczne i regularne operacje we wschodnim regionie Arktyki, zapewniając całoroczną nawigację na wodach szlaku Morza Północnego, jak i dalszy podbój Arktyki bogatej w surowce naturalne, ropę i gaz a także metale ziem rzadkich czy kamienie szlachetne.


Podziel się z innymi


Komentarze