Serwis informacyjny
Baurski: opóźnienie PPEJ i jego cena
Data dodania: czwartek, 9 stycznia 2014, autor: nuclear.pl
4 stycznia 2005 roku Rada Ministrów uchwaliła a Premier Marek Belka podpisał Politykę energetyczną Polski do 2025 roku. W Polityce przyjęto, że energia elektryczna z pierwszej polskiej EJ popłynie w 2020 roku.

Gdy za tym postanowieniem Rządu RP nie poszły żadne "ruchy" odbyła się w FSNT-NOT, 6 grudnia 2007 roku (bardzo udana i liczna) międzynarodowa konferencja Przyszłość energetyki jądrowej w Polsce, z której Minister Gospodarki otrzymał dwa wnioski:
- Powołanie Pełnomocnika Premiera ds. Rozwoju Energetyki Jądrowej w Polsce;
- Podjęcie działań przez Rząd RP w celu wyłonienia Inwestorów dla budowy elektrowni jądrowych.
13 stycznia 2009 roku Rząd RP przyjął "zestaw działań o znaczeniu priorytetowym na rzecz bezpieczeństwa energetycznego kraju w obszarach gazu ziemnego i energetyki jądrowej":
1. Elektrownie Jądrowe w Polsce.
W związku z uchwałą rządu z 13 stycznia 2009 r. o rozpoczęciu prac nad Programem Polskiej Energetyki Jądrowej zostaną wybudowane, co najmniej dwie elektrownie jądrowe. Prace prowadzone będą równocześnie, a przynajmniej jedna z elektrowni powinna zacząć działać do 2020 r. Zadaniem powołanego Pełnomocnika Rządu ds. Polskiej Energetyki Jądrowej będzie koordynowanie i nadzorowanie działań na rzecz przygotowania otoczenia regulacyjnego i instytucjonalnego, koniecznych dla uruchomienia elektrowni jądrowej w Polsce. Za budowę elektrowni odpowiada PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.
Następnie od 2 do 8 rząd przedstawił siedem działań priorytetowych w obszarze gazu ziemnego.
10 listopada 2010 roku Ministerstwo Gospodarki przyjęło projekt Programu Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) uwzględniający zmiany zgłoszone w trakcie konsultacji międzyresortowych i społecznych. Dokument określa zakres oraz terminy realizacji działań administracji rządowej i Inwestora do 2030 r., koniecznych do wprowadzenia w Polsce energetyki jądrowej.
Zaplanowane w PPEJ działania zostały podzielone na pięć etapów, przy czym: etap IV - 1.01.2016 - 31.12.2020: pozwolenie na budowę i budowa pierwszego bloku pierwszej EJ, rozpoczęcie budowy kolejnych, etap V - 1.01.2021 - 31.12.2030: budowa kolejnych bloków EJ.
Kilkakrotne zmiany terminów zatwierdzenia PPEJ przez Radę Ministrów i manipulacje (np. Ministra Środowiska) doprowadziły do ponownego rozesłania przez MG zmienionego PPEJ do konsultacji międzyresortowych - Rada Ministrów miała zatwierdzić PPEJ ostatecznie do końca 2013 r.
Znowu przesunięto w nim terminy: etap IV - 1.01.2019 - 31.12.2024: pozwolenie na budowę, budowa i podłączenie do sieci pierwszego bloku pierwszej EJ, rozpoczęcie budowy kolejnych bloków / elektrowni jądrowych; etap V - 1.01.2025 - 31.12.2030: kontynuacja i rozpoczęcie budowy kolejnych bloków / elektrowni jądrowych. Zakończenie budowy pierwszej EJ.
Zakończenie PPEJ mocą zainstalowaną 6000 MW w 2030 r. zostało przesunięte przez MŚ na rok 2035.
Każdy rok opóźnienia PPEJ powoduje straty co najmniej 2 mld złotych. W/w zmiany terminów PPEJ już przyniosły straty co najmniej 8 - 10 mld złotych.
Kto nie rozumie znaczenia energetyki jądrowej dla bezpieczeństwa i rozwoju innowacyjnego Polski lub opóźnia terminy realizacji Programu EJ, ten nie rozumie polskiej racji stanu!
KTO CZAS TRACI, TEGO CZAS STRACI !!!
Jacek Baurski