Serwis informacyjny

Baurski: opóźnienie PPEJ i jego cena

Data dodania: czwartek, 9 stycznia 2014, autor: nuclear.pl

4 stycznia 2005 roku Rada Ministrów uchwaliła a Premier Marek Belka podpisał Politykę energetyczną Polski do 2025 roku. W Polityce przyjęto, że energia elektryczna z pierwszej polskiej EJ popłynie w 2020 roku.

Proponowane przez PGE lokalizacje elektrowni jądrowej, fot. Portal nuclear.pl
Proponowane przez PGE lokalizacje elektrowni jądrowej, fot. Portal nuclear.pl

Gdy za tym postanowieniem Rządu RP nie poszły żadne "ruchy" odbyła się w FSNT-NOT, 6 grudnia 2007 roku (bardzo udana i liczna) międzynarodowa konferencja Przyszłość energetyki jądrowej w Polsce, z której Minister Gospodarki otrzymał dwa wnioski:

  1. Powołanie Pełnomocnika Premiera ds. Rozwoju Energetyki Jądrowej w Polsce;
  2. Podjęcie działań przez Rząd RP w celu wyłonienia Inwestorów dla budowy elektrowni jądrowych.
Wnioski te przeleżały się u MG do 13 stycznia 2009 r.

13 stycznia 2009 roku Rząd RP przyjął "zestaw działań o znaczeniu priorytetowym na rzecz bezpieczeństwa energetycznego kraju w obszarach gazu ziemnego i energetyki jądrowej":

1. Elektrownie Jądrowe w Polsce.
W związku z uchwałą rządu z 13 stycznia 2009 r. o rozpoczęciu prac nad Programem Polskiej Energetyki Jądrowej zostaną wybudowane, co najmniej dwie elektrownie jądrowe. Prace prowadzone będą równocześnie, a przynajmniej jedna z elektrowni powinna zacząć działać do 2020 r. Zadaniem powołanego Pełnomocnika Rządu ds. Polskiej Energetyki Jądrowej będzie koordynowanie i nadzorowanie działań na rzecz przygotowania otoczenia regulacyjnego i instytucjonalnego, koniecznych dla uruchomienia elektrowni jądrowej w Polsce. Za budowę elektrowni odpowiada PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.

Następnie od 2 do 8 rząd przedstawił siedem działań priorytetowych w obszarze gazu ziemnego.

10 listopada 2010 roku Ministerstwo Gospodarki przyjęło projekt Programu Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) uwzględniający zmiany zgłoszone w trakcie konsultacji międzyresortowych i społecznych. Dokument określa zakres oraz terminy realizacji działań administracji rządowej i Inwestora do 2030 r., koniecznych do wprowadzenia w Polsce energetyki jądrowej.

Zaplanowane w PPEJ działania zostały podzielone na pięć etapów, przy czym: etap IV - 1.01.2016 - 31.12.2020: pozwolenie na budowę i budowa pierwszego bloku pierwszej EJ, rozpoczęcie budowy kolejnych, etap V - 1.01.2021 - 31.12.2030: budowa kolejnych bloków EJ.

Kilkakrotne zmiany terminów zatwierdzenia PPEJ przez Radę Ministrów i manipulacje (np. Ministra Środowiska) doprowadziły do ponownego rozesłania przez MG zmienionego PPEJ do konsultacji międzyresortowych - Rada Ministrów miała zatwierdzić PPEJ ostatecznie do końca 2013 r.

Znowu przesunięto w nim terminy: etap IV - 1.01.2019 - 31.12.2024: pozwolenie na budowę, budowa i podłączenie do sieci pierwszego bloku pierwszej EJ, rozpoczęcie budowy kolejnych bloków / elektrowni jądrowych; etap V - 1.01.2025 - 31.12.2030: kontynuacja i rozpoczęcie budowy kolejnych bloków / elektrowni jądrowych. Zakończenie budowy pierwszej EJ.

Zakończenie PPEJ mocą zainstalowaną 6000 MW w 2030 r. zostało przesunięte przez MŚ na rok 2035.
Każdy rok opóźnienia PPEJ powoduje straty co najmniej 2 mld złotych. W/w zmiany terminów PPEJ już przyniosły straty co najmniej 8 - 10 mld złotych.

Kto nie rozumie znaczenia energetyki jądrowej dla bezpieczeństwa i rozwoju innowacyjnego Polski lub opóźnia terminy realizacji Programu EJ, ten nie rozumie polskiej racji stanu!

KTO CZAS TRACI, TEGO CZAS STRACI !!!

Jacek Baurski

Tagi


Podziel się z innymi


Komentarze