Serwis informacyjny
Zakończył się drugi transport odpadów wysokoaktywnych z Sellafield do Niemiec
Data dodania: wtorek, 8 kwietnia 2025, autor: nuclear.pl
Zakończono drugą z trzech planowanych operacji zwrotu wysokoaktywnych odpadów promieniotwórczych w postaci zeszklonych pozostałości z Wielkiej Brytanii do Niemiec do tymczasowego przechowalnika na terenie Elektrowni Jądrowej Isar.

Siedem pojemników zostało przetransportowanych koleją z Sellafield do portu Barrow-in-Furness, skąd załadowano je na specjalistyczny statek do transportu materiałów jądrowych Pacific Grebe, należący do brytyjskiej firmy Nuclear Transport Solutions (NTS), który wyruszył w rejs do Niemiec 26 marca 2025 roku.
Następnie, 1 i 2 kwietnia, pojemniki w porcie Nordenham zostały przeładowane do wagonów kolejowych i przewieziono je do Elektrowni Jądrowej Isar, gdzie dotarły 3 kwietnia. W ciągu najbliższych kilku dni pojemniki będą stopniowo przenoszone do tymczasowego budynku magazynowego.
Do 2005 roku niemieckie przedsiębiorstwa energetyczne wysyłały wypalone paliwo jądrowe do La Hague we Francji i Sellafield w Wielkiej Brytanii w celu ponownego przetworzenia i składowania. Międzyrządowe porozumienia regulujące te operacje zawierały postanowienie, że równoważnik masy i radioaktywności odpadów zawartych w elementach wypalonego paliwa miał zostać zwrócony do Niemiec.
Francuska firma Orano w listopadzie 2024 roku zrealizowała 13., ostatnią dostawę zeszklonych wysokoaktywnych odpadów jądrowych z Francji do Niemiec. Do 2008 roku w La Hague przetworzono łącznie 5310 ton niemieckiego wypalonego paliwa jądrowego.
Pierwsza z trzech planowanych przesyłek brytyjskiego programu zwrotu odpadów do Niemiec, znana jako Vitrified Residue Returns (VRR), została pomyślnie zrealizowana w 2020 roku. Sześć pojemników, każdy zawierający 28 kontenerów z wysokoaktywnymi odpadami w formie zeszklonych pozostałości, dotarło do tymczasowego przechowalnika w Biblis. Trzecia, ostatnia dostawa planowana jest na przyszły rok.