Serwis informacyjny

Rosatom przygotowuje międzynarodowy program zaawansowanych badań w reaktorze MBIR

Data dodania: czwartek, 18 listopada 2021, autor: nuclear.pl

Rosyjska państwowa korporacja jądrowa Rosatom planuje wykorzystać pilotażowy, wielozadaniowy reaktor badawczy na neutronach prędkich MBIR (ros. Многоцелевой Исследовательский Быстрый Реактор), do zapewnienia przemysłowi jądrowemu konkurencyjnej infrastruktury badawczej przez co najmniej następne 50 lat i przyciągnąć naukowców z całego świata.

- Międzynarodowy park reaktorów badawczych staje się przestarzały i są one likwidowane. W światowym przemyśle jądrowym istnieje poważne zapotrzebowanie na potężne, wysokostrumieniowe instalacje reaktorowe. W związku z tym Rosatom podjął strategiczną decyzję o zapewnieniu zagranicznym partnerom dostępu do reaktora MBIR - powiedział Jurij Olenin, zastępca dyrektora generalnego Rosatomu ds. nauki i strategii, podczas konferencji poświęconej programowi naukowemu wielofunkcyjnego reaktora badawczego MBIR.

W połączeniu z wysokostrumieniowym reaktorem PIK, który Rosja uruchomiła w lutym, „stworzymy niepowtarzalną okazję do przeprowadzania w naszym kraju badań neutronowych dowolnego typu” – dodał Olenin.

MBIR o mocy cieplnej 150 MW ma zostać uruchomiony w 2028 roku i według Rosatomu będzie jednym z najpotężniejszych reaktorów badawczych na świecie. Jest on budowany na terenie Instytutu Badawczego Reaktorów Jądrowych (NIIAR) w Dimitrowgradzie w obwodzie uljanowskim w zachodniej Rosji.

Obiekt będzie wykorzystywany do opracowywania materiałów do reaktorów na neutronach prędkich IV generacji, co daje perspektywę znacznie bardziej efektywnego wykorzystania zasobów uranu i możliwości spalania aktynowców, które w przeciwnym razie są długożyciowym składnikiem wysokoaktywnych odpadów jądrowych.

MBIR będzie wykorzystywać jako chłodziwo ciekły sód i paliwo z mieszanki tlenków VMOX. VMOX to rosyjska odmiana paliwa MOX, w której zmieszane proszki tlenku uranu i plutonu oraz świeży sproszkowany tlenek uranu są ładowane bezpośrednio do koszulki paliwowej pręta paliwowego, a nie są najpierw przetwarzane na pastylki paliwowe.


Podziel się z innymi


Komentarze