Serwis informacyjny
Wyznaczanie stref i dystansów planowania awaryjnego wokół jednostek wykonujących działalność I i II kategorii zagrożeń – analiza przepisów
Data dodania: środa, 28 maja 2025, autor: nuclear.pl
Wyznaczanie stref i dystansów planowania awaryjnego wokół jednostek wykonujących działalność I i II kategorii zagrożeń – analiza prawa i wytycznych Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki. W ramach naszego nieregularnego cyklu we współpracy z ekspertami Nuclear PL Sp. z o.o. omawiamy aktualne standardy bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia wyznaczania stref planowania awaryjnego. Temat ten nabrał szczególnego znaczenia w kontekście ponownego licencjonowania reaktora Maria.

W 2021 roku Prezes Państwowej Agencji Atomistyki (PAA) opublikował zalecenia organizacyjno-techniczne dotyczące wyznaczania stref i dystansów planowania awaryjnego wokół jednostek organizacyjnych prowadzących działalność zakwalifikowaną do I lub II kategorii zagrożeń.
Podstawę prawną dla obowiązku wyznaczania tych stref stanowi ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 623 z późn. zm.). Przepisy wprowadzające obowiązek określenia stref i dystansów planowania awaryjnego zostały dodane do Prawa atomowego nowelizacją z 2019 roku. Ich przyjęcie poprzedziły szerokie konsultacje publiczne przeprowadzone w roku 2016.
Zalecenia zostały opracowane z uwzględnieniem wytycznych Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) oraz Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Radiologicznej (ICRP), uwzględniając między innymi dokument „Preparedness and Response for a Nuclear or Radiological Emergency” (GSR Part 7) oraz rekomendacje ICRP 103 stworzone przez Międzynarodową Komisję Ochrony Radiologicznej.
Polskie przepisy prawa są w zakresie opisywanych stref i dystansów bardzo nowoczesne i elastyczne – ich granice nie są określone w sposób sztywny jako odległość od obiektu jądrowego (a tak jest np. w USA, gdzie przepisy zawarte w 10 CFR 50.47(c)(2) mówią o odległości 10 i 50 mil). W Polsce ich granice, choć określone liczbowo, są związane z potencjalnym oddziaływaniem elektrowni jądrowej na otoczenie w sytuacji awaryjnej – ale o tym dalej.
Strefy planowania awaryjnego są nie tylko wymagane jako takie, ale są też w myśl Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 maja 2021 r. w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych niezbędnym elementem zakładowego plan postępowania awaryjnego dla jednostki organizacyjnej wykonującej działalność zakwalifikowaną do I lub II kategorii zagrożeń. Plan z kolei na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2021 r. w sprawie dokumentów wymaganych przy składaniu wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem na działanie promieniowania jonizującego albo przy zgłoszeniu wykonywania tej działalności jest dokumentem niezbędnym do uzyskania stosownego zezwolenia na pracę reaktora.
Szeroko rozpowszechnionym w Polsce mitem jest, że przepisy w zakresie ich wytyczania są nieprecyzyjne. Sam precyzyjny zasięg strefy i dystansu zależy od wielkości reaktora, ale przede wszystkim od jego systemów bezpieczeństwa.
Kategorie zagrożeń i odpowiedzialność operatora
Strefy planowania awaryjnego obowiązkowo wyznaczają jednostki zakwalifikowane do:- I kategorii zagrożeń, obejmującej między innymi reaktory o mocy cieplnej powyżej 100 MW i przechowalniki wypalonego paliwa jądrowego,
- II kategorii zagrożeń, obejmującej mniejsze reaktory (2–100 MW), zakłady wzbogacania izotopowego, zakłady produkcji paliwa jądrowego oraz składowiska odpadów promieniotwórczych.
Cztery kluczowe obszary planowania
Wytyczne przewidują wyznaczenie następujących stref i dystansów:- Strefa planowania wyprzedzających działań interwencyjnych (strefa wewnętrzna). Obejmuje obszary, na których — w przypadku zdarzenia radiacyjnego — może wystąpić konieczność podjęcia działań ograniczających skutki deterministyczne. Włączenie obszaru następuje, gdy prognozowane dawki (bez działań interwencyjnych) osiągają między innymi 1 Sv dla czerwonego szpiku kostnego w ciągu 10 godzin.
- Strefa planowania natychmiastowych działań interwencyjnych (strefa zewnętrzna). Obejmuje tereny, gdzie należy przygotować działania ograniczające skutki stochastyczne (takie jak nowotwory). Włącza się obszary, gdzie prognozowana dawka skuteczna osiąga ≥ 100 mSv w ciągu 7 dni.
- Dystans rozszerzonego planowania. Obejmuje obszary poza strefą zewnętrzną, gdzie może być konieczne prowadzenie monitoringu i ewentualne przesiedlenie ludności przy dawkach ≥ 100 mSv w pierwszym roku.
- Dystans planowania spożycia i kontroli towarów. Wyznacza obszary, w których prognozowana dawka skuteczna od spożycia skażonych produktów wynosi ≥ 10 mSv.
Kryteria meteorologiczne i sposób wyznaczania granic
Wytyczne wymagają zastosowania podejścia:- Probabilistycznego, obejmującego analizę danych meteorologicznych z minimum trzech lat poprzedzających analizę,
- Deterministycznego, uwzględniającego klasy stabilności atmosfery D i F, przy rozpatrywaniu scenariuszy z i bez opadów.
Wytyczne do podjęcia działań interwencyjnych
Dodatkowo, przepisy prawa przewidują kiedy należy wdrożyć środki interwencyjne przewidziane do przeprowadzenia w sytuacji wystąpienia awarii. Precyzuje to Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wartości poziomów interwencyjnych dla poszczególnych rodzajów działań interwencyjnych oraz kryteriów odwołania tych działań.Rozporządzenie, które weszło w życie z dniem uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej, określa konkretne progi dawek promieniowania lub zawartości substancji promieniotwórczych, przy których należy wprowadzić działania ochronne.
Wśród działań objętych regulacją znalazły się:
- Ewakuacja – przy prognozowanej dawce skutecznej ≥ 100 mSv w ciągu 7 dni.
- Nakaz pozostania w pomieszczeniach zamkniętych – przy dawce skutecznej ≥ 10 mSv w ciągu 2 dni.
- Podanie preparatów ze stabilnym jodem – w przypadku ryzyka otrzymania na tarczycę dawki pochłoniętej ≥ 100 mGy.
- Zakazy spożycia skażonej żywności i wody – w razie przekroczenia progów określonych w załącznikach do rozporządzenia.
- Czasowe przesiedlenie ludności – przy prognozowanej dawce skutecznej ≥ 30 mSv w ciągu 30 dni.
- Stałe przesiedlenie ludności – przy całkowitej prognozowanej dawce życiowej przekraczającej 1 Sv lub utrzymywaniu się wysokiego poziomu narażenia (powyżej 10 mSv rocznie) przez okres dłuższy niż dwa lata.
Znaczenie dla sektora energetyki jądrowej i ochrony ludności
Wdrożenie zaktualizowanych przepisów i zaleceń Prezesa PAA stanowi kluczowy krok w budowaniu nowoczesnego, europejskiego systemu ochrony przed skutkami zdarzeń radiacyjnych w Polsce. System ten:- poprawia gotowość operacyjną służb odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe,
- zwiększa ochronę zdrowia i życia ludności,
- zapewnia transparentność procedur i przewidywalność działań w sytuacjach kryzysowych.
Materiał przygotowany we współpracy z ekspertami firmy Nuclear PL Sp. z o.o.