Serwis informacyjny

Reaktory nowego lodołamacza o napędzie jądrowym Arktyka uruchomione

Data dodania: czwartek, 14 listopada 2019, autor: nuclear.pl

W dniu wczorajszym, 13 listopada w Stoczni Bałtyckiej w Sankt Petersburgu dokonano fizycznego uruchomienia reaktora RU-1, stanowiącego, zlokalizowane na prawej burcie, źródło zasilania najpotężniejszego na świecie lodołamacza o napędzie jądrowym Arktyka.

Reakcja jądrowa rozpoczęła się 13 listopada o godzinie 22:14 wraz z osiągnięciem przez jednostkę minimalnego kontrolowanego poziomu mocy. Jak podał ROSATOM reaktor RU-2, zlokalizowany na lewej burcie lodołamacza został uruchomiony w dniu 3 listopada.

Arktyka, pierwszy z budowanej obecnie serii nowych lodołamaczy trzeciej generacji LK-60Ya o napędzie jądrowym według projektu 22220 został zwodowany w czerwcu 2016 roku. Pozostałe dwa, Sybir i Ural – odpowiednio we wrześniu 2018 i maju 2019 roku. Obecnie na pokładzie Sybiru prowadzone są testy przed rozruchem, na Uralu montowane jest wyposażenie statku. Stocznia Bałtycka planuje oddać lodołamacze odpowiednio w 2020, 2021 i 2022 roku.

W sierpniu 2019 roku Atomfłot podpisał ze Stocznią Bałtycką umowę na budowę kolejnych dwóch lodołamaczy o napędzie jądrowym według projektu 22220. Opracowane przez Centrum Projektowe Iceberg lodołamacze, tak jak poprzedniki, są statkami o długości 173 m, o zmiennym zanurzeniu (8,55 lub 10,5 m) i zwiększonej szerokości kadłuba do 34 m. Przy wyporności 25 400 DWT lub 33 540 DWT, zdolne są do kruszenia lodu do 3 metrów grubości zarówno na oceanie jak i w płytkich ujściach rzek syberyjskich. Każdy ze statków wyposażony jest w dwa reaktory RITM-200 o mocy 175 MWt każdy, dostarczające 60 MW na śruby okrętowe za pomocą dwóch turbinowych generatorów i trzech silników.

Zgodnie z warunkami zakupu, czwarty lodołamacz musi zostać dostarczony do klienta przed 20 grudnia 2024 roku, piąty do 20 grudnia 2026 roku.

W stoczni Gwiazda (ros. Звезда), zarządzanej przez konsorcjum Rosnieft i Gazprombank, powstaje natomiast lodołamacz nowszej serii Lider. Ten statek posiadający dwa razy większą moc niż obecnie budowane lodołamacze, będzie wyposażony w reaktor RITM-400 o mocy 110 MW i będzie w stanie kruszyć lód o grubości większej niż 4 m. Planowane jest zbudowanie trzech lodołamaczy tego projektu.

Budowa superlodołamaczy LC-110 o wyporności 55,6 tys. DWT ma rozwiązać fundamentalny problem, jakim jest zapewnienie całorocznej żeglugi we wschodniej części rosyjskiej Arktyki. Pierwszym lodołamaczem z projektu 10510 będzie Lider.


Podziel się z innymi


Komentarze