Serwis informacyjny

Zakończono budowę reaktorów dla lodołamacza Ural

Data dodania: poniedziałek, 22 października 2018, autor: nuclear.pl

Zio-Podolsk, spółka zależna rosyjskiego koncernu jądrowego Rosatom, wysłała drugi reaktor budowanego w Stoczni Bałtyckiej w Sankt Petersburgu lodołamacza Ural napędzanego energią jądrową.

Lodołamacz arktyczny o napędzie jądrowym według projektu 222200 Iceberb, Kolaż: Głos Rosji

Pierwszy z dwóch reaktorów dla statku został wysłany w dniu 24 września, a drugi w dniu 16 października, kończąc w ten sposób "znaczący wkład w rozwój i aktualizację rosyjskiej floty lodołamaczy".

Ural jest jednym z trzech statków Projektu 22220 - wyposażonych w reaktory RITM-200 - które będą w stanie przebić się przez pokrywę lodową o grubości 3 metrów, eskortując statki przez Ocean Arktyczny. Pozostałe dwa statki to Arktika i Sibir . Zio-Podolsk wyprodukował po dwa reaktory dla nich odpowiednio w 2016 i 2017 roku.

- Opracowanie i doskonalenie produkcji tych reaktorów jest niezwykle ważne nie tylko dla rozwoju floty lodołamaczy, ale także dla całej energetyki jądrowej, rozwoju szelfu arktycznego, a także rozwoju potencjału eksportowego Rosji w sektorze zaawansowanych technologii - powiedział w oświadczeniu przesłanym przez Rosatom Andrey Nikipelov, dyrektor generalny Atomenergomash. W skład którego wchodzą zakłady Zio-Podolsk.

Arktika, Sibir i Ural to uniwersalne lodołamacze LK-60 trzeciej generacji, które budowane są jako statki o długości 173 m, o zmiennym zanurzeniu (8,55 lub 10,5 m) i zwiększonej szerokości kadłuba do 34 m. Przy wyporności 25.400 DWT lub 33540 DWT, zdolne są do kruszenia lodu do 3 metrów grubości zarówno na oceanie jak i w płytkich ujściach rzek syberyjskich. Każda ze statków wyposażony jest w dwa reaktory RITM-200 o mocy 175 MWt każdy, dostarczające 60 MW na śruby okrętowe za pomocą dwóch turbinowych generatorów i trzech silników.

- RITM-200 i jego modyfikacje uważamy za podstawę do stworzenia pływających elektrowni jądrowych, co pozwoli nam szybko i sprawnie rozwiązywać problemy z zasilaniem na odległych terenach. Kontrakt na dostawę reaktora RITM-200 pozwala nam liczyć na udział w budowie lodołamaczy o napędzie jądrowym Leader, które będą mogły zapewnić całoroczne działanie Północnej Drogi Morskiej (stanowiąca fragment Przejścia Północno-Wschodniego – przyp. nuclear.pl) – dodał Nikipelov.

W dalszej perspektywie Rosja przewiduje budowę superlodołamacza LC-110 o wyporności 55,6 tys. DWT, wyposażonego w reaktory RITM-400 i mocy 110 MW, który będzie w stanie przebić się przez pokrywę lodową o grubości do 4,5 m. Pierwszym z tego projektu statku będzie Lider.

Źródło: WNN, nuclear.pl


Podziel się z innymi


Komentarze