Serwis informacyjny

Nowe wydanie wytycznych transportowych MAEA dla materiałów promieniotwórczych SSR-6

Data dodania: wtorek, 10 lipca 2018, autor: nuclear.pl

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej wydała najnowszą publikację obejmującą edycję wymagań bezpieczeństwa dotyczących bezpiecznego transportu materiałów radioaktywnych. Dokument, wraz z uzupełniającymi go sześcioma przewodnikami, stanowi istotny element prawa transportowego obowiązującego na świecie.

Array
Array

Wytyczne transportowe dla materiałów promieniotwórczych SSR-6 (Regulations for the Safe Transport of Radioactive Material - 2018 Edition) dotyczą transportu materiałów niebezpiecznych klasy 7. (materiałów promieniotwórczych) realizowanych drogą lądową, powietrzną i wodną.

Obejmują wszystkie zagadnienia związane z realizacją transportu - od zaprojektowania i wykonania opakowań, poprzez logistykę, aż po odbiór materiałów promieniotwórczych przez odbiorcę końcowego. Wytyczne te powinien stosować każdy przewoźnik, który realizuje przewozy materiałów klasy 7.

Wytyczne dotyczą większości państw na świecie, ponieważ transport materiałów promieniotwórczych dla medycyny, nauki, energetyki czy przemysłu jest działaniem powszechnym. Zarówno bezpieczeństwo, jak i ochrona materiałów promieniotwórczych podczas transportu są sprawami o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. W Polsce w 2017 roku zrealizowano ponad 30 tysięcy takich przewozów.

Wymagania te są przyjęte w regulacjach ONZ, które są następnie wdrożono w Międzynarodowym kodeksie ładunków niebezpiecznych IMDG (ang International Maritime Dangerous Goods Code) wydanym przez Międzynarodową Organizację Morską IMO (ang. International Maritime Organisation) w odniesieniu do wysyłek realizowanych drogą morską oraz poprzez instrukcje techniczne Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w zakresie wysyłek realizowanych drogą powietrzną.

Zarówno Kodeks IMDG, jak i instrukcje techniczne ICAO są obowiązkowo wdrażane przez wszystkie państwa członkowskie ONZ. Nadzór nad transportem lądowym jest obowiązkiem rządu każdego państwa członkowskiego, a wymagania dotyczące SSR-6 są przyjęte przez krajowe przepisy bezpieczeństwa transportu.

Najnowsza edycją wytycznych SSR-6


Podziel się z innymi


Komentarze